Skogen

Skogen

måndag 26 oktober 2009

Så var det måndag igen då...

Den här veckan är det höstlov och Viktor gläds åt att slippa gå upp tidigt och gå till skolan. Jag har nog en lite annorlunda inställning till detta. Hehe...

Efter den här veckan kommer jag att ha svårt medtagen hörsel efter att ha lyssnat till alla tjoanden och "yeah!" och slagsmålsljud och allsköns fajtande från olika tevespel som han spelar. Eller dataspel för den delen. Just nu har han återupptagit Turtles och det är en massa musik hela tiden och Turtlarna som ropar och står i. Nog för att jag gillar Turtlarna men i längden blir de lite tröttsamma... ;-)

Måndag förmiddag på konsum är en sorglig historia. Det mesta är slut, allt har för kort datum (men har för den skull inte nedsatt pris) och frukten och grönsakerna lämnar mycket i övrigt att önska. Suck. Ingen låglaktosmjölk fanns det så det får jag gå och köpa imorgon när milkobilen varit där. Den laddningen med mjölk kommer tydligen på tisdagar, jag frågade en gång nämligen. När jag skulle ta äpplen råkade jag komma åt ett som inte var så fräscht... ick! Salladen var så bedrövlig att jag bara behövde se på den på långt håll för att veta att den inte var okej.

När jag gick runt där och letade varor, som jag skulle ha men som inte fanns, tänkte jag på hur jag skulle vilja sköta om konsum. Hålla grönsaks och frukt- avdelningen fräsch och se till att färskt bröd alltid låg där det skulle. Gammalt eller snart utgånget bröd kunde säljas billigt och ligga i en korg bredvid. Inte ligga framme i hyllan och säljas till samma pris som färskt. Sånt är lurendrejeri tycker jag. För har man brått så kanske man inte kollar datum varenda gång.

Nu kan jag naturligtvis gå in på Ica och handla, den affären ligger ju bredvid men där har de inte heller särskilt stort utbud. Visserligen har de mer att välja på inom vissa kategorier men ändå... Det vore skönt att kunna ha fler val när man ska handla. För det blir oftast inte särskilt billigt när man ska stödja de lokala affärerna som de propagerar om. Eller jag har ju inte så stort val i och med att jag inte har körkort och bil för att kunna åka längre bort till billigare affärer. Men då kostar ju resan också så det kanske inte blir så billigt i längden...

Helgen har varit slö. Det har varit mörkt och blött och ställt om klockan har vi ju gjort och igår eftermiddag märktes det verkligen. Det blev mörkt redan vid tretiden. Eller jag kanske ska säga mörkare... för det har varit som i en säck hela tiden.

Nu ska jag försöka fixa lite mat. Jo det fanns allt nåt på konsum i alla fall. :-) Sen blir det tvättstugan i eftermiddag. Viktor ska få agera bärhjälp för jag har för många kassar för mina två armar.

Har inte hört nåt ännu om vad som händer med min ytterdörr. Röklukten ligger tät ute i hallen (när de är hemma allihop och bolmar här nere så känns det ända ute i köket) och jag puffar med min doftspray som jag har inne på väggen i badrummet. Då luktar det äpple en liten stund istället. Men det blir ju också dyrt för mig när jag måste använda sprayen endast i syfte att få bort röklukten. Den ska ju liksom bara användas för att ta bort ski... eh jag menar annan lukt. ;-)

Hur som helst. Här kommer nåt kul för, först och främst, min mamma som inte mår så bra just nu. Ropa på henne nu Kjell så får ni vara lite nostalgiska och kanske skratta lite samtidigt. Det finns ingen rörlig bild utan bara ljud men det finns en del gamla godingar att lyssna på som man kan välja efter att man hört denna klassiker...

Gubben i lådan

Ha en bra måndag! Kram!

Och jo just det... Idag är det den 26:e och om det finns möjlighet, ork och vilja tänd gärna ett ljus utanför ett Försäkringskassekontor i närheten. Till minne av de som inte orkade längre.

Vargån, nästan frusen. Hösten 2005












Dagens citat:

"Människan når aldrig nya oceaner om hon inte vågar lämna land ur sikte".

Inga kommentarer:

AddThis