Skogen

Skogen

onsdag 14 oktober 2009

Kalla händer och frusna nästippar

Höstsolen har värmt mig idag, annars har det varit redigt kallt både under natten och morgonen. Men solen värmde skönt när jag stod och väntade på bussen efter mötet jag hade med ytterligare en person som är inblandad i min återkomst till arbetslivet. :-) Eller hur det nu blir. Men man får väl tro det i alla fall. Vi hade ett mycket trevligt samtal, pratade också med min coach och vi bokade en ny tid för nästa vecka.

Vi pratade om stress, motion, avslappning, livskvalitet, massage med mera. Hon gav mig tips om ställen som har bland annat taktil massage. Jag ska fundera på detta. Sen skulle kostnader och annat kollas upp av min coach för jag sa att nån uppsjö av pengar har jag ju inte precis så att jag kan lägga en massa på massage även om jag behöver det.

Idag hade jag förresten med mig min bok som jag brukar läsa i när jag är ute och "bussar" men det var så kallt att jag bara läste en kort stund sen gick jag och ställde mig vid en vägg där solen värmde skönt, som sagt. Behövde inte vänta så länge på bussen för vi hade ett rätt långt samtal.

Livet känns rätt bra nu och det är en ovanlig känsla. Visst har jag väl stunder då jag är trött och känner mig sliten men det har varit helt okej den sista tiden. Värken kommer och går men den hemska tröttheten som brukar göra mig apatisk har hållit sig undan. Jag har haft lyxen att få känna mig som en människa, som det heter, och det går inte av för hackor. Jag hoppas bara att jag klarar av att behålla gott humör och positiv attityd även när de fysiska problemen gör det besvärligt för mig.

För jag vet att det när som helst kan komma tillbaka och däcka mig. Så det är viktigt att jobba med självkänslan och vara positiv nu medan jag orkar för då har jag nåt att stå på om/när jag blir dålig. Sen har jag också fantastiska människor (min coach bland annat) som bryr sig och kan hjälpa mig genom en eventuell svår period och det är jag så tacksam för. Det har tagit lång tid för mig och det har varit en krokig och mycket svår väg att gå och innehållit en hel del motgångar i och med F-kassans motvillighet att hjälpa men nu är jag liksom framme vid första hållplatsen av rehabilitering, jag har äntligen fått min chans och jag ska göra allt jag kan för att ta den.

Nog för att jag har saker att bli irriterad på dock... har haft mailkontakt (igen) med min bovärd som sagt att hon inte kan hjälpa mig med mina rökande grannar men däremot kan hon hjälpa mig försöka hitta en annan lägenhet. Så är det alltså. Jag ska flytta när det är de som stör. Inget om att de blir tillsagda att visa mer hänsyn. Jag har anmält mig som medlem till hyresgästföreningen och ska väl eventuellt fråga dem vad de anser om sådana fall.

Mailade till henne igen men hon har inte svarat på mitt krav på att någon kommer och kollar ytterdörren i brandskyddsyfte. Och jag har mycket svårt för sån nonchalans när det gäller en så viktig sak. Dessutom när bostadsbolaget själva gått ut med att brandskyddet måste bli bättre. Att det är viktigt att vi stannar inne i lägenheterna om det skulle börja brinna. Jag skulle behöva hoppa ut balkongvägen för här inne skulle jag inte kunna stanna. Lägenheten skulle vara rökfylld på nolltid på grund av den dåliga ytterdörren. Som tur är har jag en brandvarnare i hallen så jag skulle väl hinna vakna innan röken hunnit ända in i mitt rum och förgiftat mig. Men sen då? Ja det vore ju balkongen. För luft måste man ju ha.

Sen så tror jag att jag har kommit på varför jag nyser så dant ständigt. Mina grannar nedanför har, utöver sina två hundar, minst fyra katter... hm... Jag vet att jag inte är allergisk mot hundar men katter brukar jag nysa av.

Sov förresten så himla bra inatt. Det är inte direkt vanligt. Brukar sova oroligt och ha svårt att somna om ifall jag vaknar under natten. Men det har också blivit bättre, sovandet alltså, och jag sov mycket inatt för jag la mig tidigt igår kväll. Härligt. Jag njuter av varje stund som jag får känna mig levande. :-)

Nu ska jag ta mig lite kaffe. Kram!

Dagens citat:

"Försök att göra någon glad varje dag - om det så bara är dig själv."

Inga kommentarer:

AddThis