Skogen

Skogen

fredag 16 oktober 2009

Ruskväder och tandläkarbesök

Idag har jag varit hos tandläkaren. Det var helt frivilligt för det var en lagning som gått sönder. Eller frivilligt förresten, är det nånsin det när man går dit? Men man är ju rädd om sina tänder för man vill ju liksom ha dem kvar att tugga med. Jag hade ringt och fått en tid istället för att vänta på att de kallade, så på det viset var det ju frivilligt. Tydligen så kan den nya sortens lagning spricka lättare än de gamla amalgamfyllningarna. Inte för att amalgamet är bra men det är hållbarare i alla fall.

Som sagt, jag var dit och skulle laga detta men eftersom det ändå snart var dags för den årliga kontrollen så gjorde vi den också så var det gjort. Ack! Då upptäcktes nåt på röntgen. Ett hål förstås. På ett annat ställe än där det var trasigt. Så det blev lagat det med. Och det var ju bra för nu är jag klar för i år. Nog för att det kommer att kosta (usch) men jag tänker inte låta mina tänder förfalla bara för att jag får socialbidrag. Ånä.

Tänkte på just tänder för ett tag sen när jag såg på en film från början av 90-talet. Sleepwalkers av Stephen King. Jag störde mig på att de hade så fula tänder de som var med. Hm... Sneda och inte så särskilt vita. Och detta var de som hade huvudrollerna då. De andra tänkte jag inte lika mycket på. Det var innan trenden med blekta och raka tandrader hade slagit igenom helt i teve och filmvärlden. Nu för tiden kan man nästan aldrig se någon i teve med sneda tänder eller tänder som har en s.a.s normal nyans. Allt är rakt och bländande vitt. Stomatolleenden överallt. Så i och med att jag numer är van detta så störde jag mig lite just på deras tänder... jaja, ibland blir jag nästan skraj när jag tänker på vilka värderingar som man anammar. Och utan att man ens tänker på det så blir man föst in i en fålla som man egentligen inte vill vara i.

Det är ju så normen förändras och styr oss människor. Hur vi "måste" se ut eller vara.

Idag har det ruskat och regnat hela dagen. Men jag tog min promenad i skogen ändå imorse, efter att jag sagt hejdå till Viktor vid skolan, för jag tycker om att gå i skogen oavsett väder. Det får inte blåsa för mycket dock för det tycker jag är lite ruskigt.

Viktor har nyss åkt iväg med sin pappa. De stod länge och dividerade vid min välsorterade *hosthost* ;-) filmhylla om vilken film de skulle se när de har mys ikväll (Viktors pappa ville låna nån film) och Viktor sa nej till allt som föreslogs. Han har ju sett i stort sett allt på den hylla där hans filmer står och mina filmer är ju inte barnvänliga. Inte alla i alla fall. De fick med sig en Harry Potter-film och så ville Viktor ha med videobandet med Hajen som visste för mycket med Galenskaparna för den älskar han. Det gör tydligen inte hans far. Men det brydde sig inte Viktor om.

Han fick också med sig sitt favoritspel World of Warcraft som han ska försöka installera på den dator han har hos sin pappa. Spelet fick han av storebror nu i sommar. Det är brända skivor så jag hoppas det inte blir nåt krångel för den sakens skull. (Höll på att säga "hembrända" men det hade ju låtit lite knepigt, haha! Fast de är ju faktiskt hembrända.) Koderna till spelet fick vi igår kväll av Adde. Viktor har gnölat varenda gång han skulle till sin pappa för han saknar spelet varje minut tydligen men nu ska han alltså testa att installera det. Hoppas, som sagt, att det går bra. Annars blir det gråt och tandagnisslan.

Nu har jag alltså lite "ledigt" så det blir nog teven och chips eller film och chips. Vad det än blir så blir det garanterat chips. :-)

Och så tar vi en sång tycker jag.

Mustang Sally - The Commitments

Videon innehåller klipp från filmen The Commitments från 1991 och om det blir rörigt blunda och lyssna istället... hehe... om man gillar den här låten förstås... Sångaren, Andrew Strong, var endast 16 eller 17 vid inspelningen. Han ser ju mycket äldre ut tycker jag. Fantastisk röst men han har ju inte utseendet med sig om jag säger så... Filmen är en höjdare. Jag rekommenderar den varmt. Go' soulmusik och en massa stolliga irländare. :-)

Ha en bra fredag. KRAM!


















Dagens citat: "Livet består av småstunder som det är viktigt att kunna njuta av."

Inga kommentarer:

AddThis