Skogen

Skogen

torsdag 8 januari 2009

Nu blir det tufft för kommunerna, men det är ju inte nåt nytt.

Ännu har jag inte hunnit läsa några nättidningar men igår fick jag ett mail med en artikel angående socialbidrag. Det var en artikel från tidningen Aktuellt i politiken (socialdemokratisk) och detta är ju vad jag fattade skulle hända redan när Försäkringskassan började neka folk sjukpenning. Och sen kom ju höjningen av a-kassan som då många gick ur. Nu står jättemånga arbetslösa oförsäkrade just på grund av detta.

Om de haft huvet där det ska vara och inte under armen hade ju de i regeringen fattat detta. Men på nåt vis så trodde de inte att svenska folket skulle göra nåt så "dumt" som att gå ur a-kassan bara för att den blev dyrare.

När jag fick a-kassa och var arbetssökande så betalade jag en låg avgift (endast fackavgiften) men när jag var sjukskriven till exempel fick jag betala mer än dubbelt så mycket. När jag först började få socialbidrag så hade jag en fackavgift plus a-kasseavgift på över 400 kronor i månaden. Visserligen så hjälper ju socialen till med just dessa avgifter. Det plus barnomsorgsavgiften. Men jag sa upp både facket och a-kassan och det ångrar jag inte. Vad ska jag vara med där för nu? Jag kanske aldrig kommer att ha ett jobb i den utsträckningen igen. Och inte inom vården, i så fall så kanske det blir ett annat fack OM det blir nåt alls. Det verkar inte som om särskilt många fack orkar kämpa för sina medlemmars rättigheter nu för tiden.

Här är länken till artikeln.

Ett par utdrag ur den...

"Sju av tio socialnämnder klarar inte att hålla sin budget 2008, bland annat på grund av att allt fler söker socialbidrag som en följd av försämringar i a-kassan och i sjukförsäkringen."


"Detta framgår av en undersökning från Akademikerförbundet SSR. Nästan hälften av politikerna i socialnämnderna säger att socialförvaltningen har fått fler ärenden efter förändringarna i a-kassan och tre av tio anser att de fått fler ärenden efter att de nya sjukskrivningsreglerna börjat gälla. Hälften av socialförvaltningarna uppger att de fått fler ärenden efter förändringarna i a-kassan och sjukförsäkringen. Detta har bidragit till att sju av tio socialnämnder i landet kommer att redovisa underskott för 2008, redan innan höstens stora varselvåg har omvandlats till uppsägningar och arbetslöshet. – Vi kräver att staten ökar statsbidragen till kommunerna för att socialtjänsten ska klara försörjningsstödet till de människor som nu blir arbetslösa och inte har tryggad ersättning på annat sätt, säger SSRs förbundsordförande Christin Johansson."

Det kommer att bli hårt framöver. Men det är regeringens beslut som ställt till det så här. Om de lugnat sig med både sjukförsäkringar och a-kassa och istället gjort undersökningar om hur det skulle funka i praktiken innan de ändrade så tror jag att läget varit mycket ljusare nu.

Om man känner för att avreagera sig (på vad det nu kan vara) så kan man ju alltid skriva en arg lapp. Eller gå in på den här sidan. Där kan man läsa andras arga lappar. :-)

Själv har jag mailat min bovärd efter att ha tröttnat på studenterna på andra sidan väggen som har varit vakna hela (jäkla) natten och stökat. :-( De kom tillbaka igår efter att ha varit på jullov. Jag har haft rätt mycket tålamod med dem under höstterminen men nu orkade jag inte mer. Till och med Viktor hade hört dem under natten och det vill inte säga lite. Han sover nämligen oftast så hårt att han knappt ens skulle höra om en raket avfyrades utanför fönstret. Nog för att jag kan förstå om de var glada att återförenas efter jullovet men nån måtta på glädjen kan det väl vara? Ibland önskar jag att man kunde sätta ljuddämpare på bröliga tonårspojkar... suck

De fick ju tillsägelser förra vårterminen för att de stökade och då blev det lugnt sen. Men de har tydligen "glömt" bort det nu.

Det är tyst hos brölisarna för tillfället. Undrar om de sover? Kanske man skulle ta och dammsuga lite... på väggen och så... ;-)







Kram!


Och gäsp från en tröttögd... Är det ett ord förresten... hm...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dammsug lite på väggen du, eller du kanske ska börja spela fiol eller något annat trevlig instrument som du bara måste öva på tidigt på morgonen. Särskilt lördagar och söndagar :)

EvaLena sa...

Haha... ja kanske man ska börja med nåt sånt. :-)Fiol... eller trumpet kanske...

Jag hoppas de får en varning i alla fall. Hoppas kan man ju.

AddThis