Skogen

Skogen

söndag 2 november 2008

Att fildela eller inte, det är frågan...

Nu är det åter en livlig debatt i teve och tidningar om detta med fildelning och folk skriver artiklar om det stup i ett. Visserligen så kan man ju tycka att det är orättvist att folk som gjort musik eller filmer blir "rånade" på sitt material genom fildelning. Men jag anser att om de (i detta fall distributörerna) vill att folk istället ska köpa skivor (cd-s) eller filmer på dvd så måste de sänka priserna. Kanske måste mellanhänderna bli mycket färre, det är ju de som tar den största summan. Det är ju också de som gastar högst om förbud och strängare lagar, efter vad det verkar.

Istället behövs en uppdatering av tekniken så att de som har hand om musik och filmindustrin kan hänga med i utvecklingen. De kan inte längre roffa åt sig enorma summor, som artisten själv oftast inte får så stor del av, utan de knorrar när de kanske måste nöja sig med lagom lön. Vem vet?

För en fattig jäkel som jag är fildelning rena himmelriket.

Jag har visserligen tidigare laddat hem enstaka låtar (ibland vill man ju faktiskt bara ha en låt, inte en hel skiva) eller tiggt avsnitt av Lost av min äldste son (som brukade ladda hem dem) eftersom tv4 alltid misshandlar sina serier genom att hålla inne med de två sista avsnitten inför säsongsavslutningen. De gjorde så i alla fall i de två första säsongerna.

Jag har nu på allvar sällat mig till nedladdarnas (kriminella?) skara. Kanske jag inte skulle erkänna det sådär rätt ut men jag skäms inte så värst. Och vi är många som laddar hem så jag är ju faktiskt inte ensam precis.

Jag har inte laddat hem filmer som ännu inte visats på bio utan håller mig mer till nya teveserier eller såna som redan finns på dvd. Men som kanske är för dyra att köpa just nu för min del. Bland annat. Men det är sånt som har visats i teve vid olika sammanhang. Och jag är väldigt glad att denna möjlighet finns.

Dessutom så slipper man (precis som när man köper nåt på dvd) all jäkla reklam som alltid får mig på dåligt humör när jag ser program eller filmer. Det spelar nog ingen roll hur många år jag kommer att behöva stå ut med reklamen så stönar jag ett trött neeej när programmen bryts. Och sen går jag upp ur soffan och gör nåt annat en stund. Men det är ju verkligen en stämningssänkare.

Det bästa med att spela in saker (om man nu gör det från teven) är ju att man kan spola förbi reklamen vilket är underbart. Jag önskar man kunde göra det i vanliga fall också. Men då skulle det väl bli kris för reklamnissarna. Ingen skulle längre se på reklamen och då skulle vi heller inte bli lurade till att tro att vi måste köpa sånt som vi egentligen inte alls behöver. Många reklamjobbare skulle gå i konkurs. Samtidigt skulle de pengar som går åt till reklam kunna läggas på vettigare saker.

Jag är ändå lite kluven i den där nedladdningsfrågan. Filmer som inte visats på bio t.ex är en sak, serier som redan visats i teve (oavsett land) en annan. Musik som släppts finns ju redan tillgänglig så att säga. Förr spelade man ju in från radion, är inte det samma sak som att ladda hem en låt från nätet? Eller låna en skiva av en kompis och spela in den eller föra över den till sin dator/mp3-spelare. Man "snor" ju låten (skivan) lik förbaskat. Eller. Och att spela in från teven... är inte det samma sak som att ta hem en serie från nätet? Hm...

Det finns som sagt fler vinklar att se på saker än bara en... Det sägs ju också att vinsterna ökat inom försäljning av musik och film. Så det kan ju inte vara nån direkt katastrof med fildelning. Konserter har tydligen blivit mer besökta, folk får lättare tillgång till musik eller film som de kanske aldrig skulle brytt sig om ifall de inte kunnat få tag på det på nätet, gratis. Så jag tror, som sagt, att de som gnäller högst om fler förbud och lagar är de där distributörerna/mellanhänderna som inte längre kan få sina höga löner som de är vana. Men det är ju bara en tanke som jag har... ;-)

Hösten har visat sig från sin vackra sida idag. Solen lyser, det är frost på marken, luften är hög och frisk.

Ha en bra söndag alla!

Kram!

Inga kommentarer:

AddThis