Skogen

Skogen

fredag 29 augusti 2008

Teknikens under

Inte för att jag riktigt förstår det men det har blivit så märkligt på bloggen. Saker som jag inte ställt in dyker upp och mina inlägg publiceras utan att jag vill det bara genom att jag råkar trycka på en tangent. Kanske jag har kommit åt att ändra på en inställning som jag nu inte kan finna igen. Jag har försökt att ordna teckensnittet i förra inlägget, det blev fel storlek, men inte lyckats förstå varför det blev fel. Men, men teknikens irrvägar äro outgrundliga. Så småningom så kommer jag kanske på vad jag gjort för tok. Kanske det är själva blogger som ändrats och att den mall med inställningar som vi förut haft blivit uppdaterad och jag liksom inte riktigt hängt med i det. Jag vill t.ex. inte ha nån stavningskontroll, den kommer automatiskt nu, det är så tråkigt med röda streck under ord som faktiskt finns i ens vanliga ordförråd men inte i ordlistan. ;-)

Solen skiner, det blåser lite höstaktigt idag men det är rätt skönt ändå. Jag tog en promenad i långsamt mak
imorse. Det var inte så dumt. Och nu skulle det vara skönt med en tupplur. :-) Jag ska försöka hålla mig vaken en stund till.

Istället tänker jag bjuda på en dikt. Ha en bra fredag!

Höstens sista blomma

Jag är höstens sista blomma.
Jag blev vaggad uti sommarens vagga,
jag blev ställd på vakt mot nordens vind,
röda flammor slogo ut
på min vita kind.
Jag är höstens sista blomma.
Jag är den döda vårens yngsta frö,
det är så lätt att som den sista dö;
jag har sett sjön så sagolik och blå,
jag hört den döda sommarens hjärta slå,
min kalk bär intet annat frö än dödens.

Jag är höstens sista blomma.
Jag har sett höstens djupa stjärnevärldar,
jag skådat ljus från fjärran varma härdar,
det är så lätt att följa samma väg,
jag skall stänga dödens portar.
Jag är höstens sista blomma.

Edith Södergran

Inga kommentarer:

AddThis