Skogen

Skogen

tisdag 26 augusti 2008

Ta vara på dagen idag.

Att göra varje dag viktig och värdefull borde vara något som man alltid skulle försöka leva upp till. Nu är det inte så. Men jag försöker så gott jag kan. Gårdagen slutade med mig i tevesoffan, tittandes på teve och läsandes i en bok när det var reklam. Så jag slog två flugor i en smäll där. Stängde av ljudet och läste tills reklamen var slut.


Viktor kom ju en liten stund också, eftersom han inte har fritids numer, så vi fick kramas och prata lite. Den här veckan är han ju annars hos sin pappa och hämtades lite senare på eftermiddagen. Han var glad som en lärka när han kom hem, svettig och pustig efter skoldagens slut. Sen ville han läsa boken Rädda Willy 3 (han hade sett filmen Rädda Willy under helgen och skulle förmodligen skaffa Rädda Willy 2 på dvd) samtidigt som han hade teven på med Cartoon Network förstås. Men han stängde också av ljudet till och från. Sådan förälder sådant barn kanske... hehe.


Jag får kämpa hårt med mig själv och min värkande kropp på morgnarna och jag har i några dagar, faktiskt, orkat släpa mig ut på en promenad innan jag ätit frukost, vilket är en bedrift att jubla för. Många gånger tidigare har jag tänkt att jag skulle gå ut men inte gjort det. Dagarna med Isac fick mig att tänka om. För hur trött jag än var och hur ont jag än hade i kropp och fötter så var jag tvungen att gå ut med honom. Och det var faktiskt ändå rätt skönt när jag väl var ute. Nu går jag ju inte fyra promenader om dagen alldeles för mig själv, en enda räcker mer än nog, men det är ändå en framgång, ett steg på vägen mot att må lite bättre. Även om jag aldrig kommer att bli fri från smärtan i kroppen eller tröttheten så kan jag i alla fall ha en någorlunda bra kondition. Och genom att jag faktiskt tar tag i just själva utgåendet så har jag också funnit känslan av mening med att gå ut och röra på mig. Tappar man gnistan så blir det ju liksom inte så mycket med nånting...


Men just nu skulle jag vilja sjunka ihop i en liten människohög och sova. ;-) (snark!)


Jag har alltid haft den där känslan av att jag vill vara till nytta. Då kan det kännas rätt bra att ha rört på sig tidigare under dagen och uträttat saker, då är det liksom mer tillåtet att sjunka ner i soffan (ganska tidigt) på kvällen kanske bli kvar där. För man behöver ju inte stressa omkring och göra saker hela tiden. Men om man ändå kan försöka klara av det som är planerat just för den här dagen, då tycker jag att man glad och nöjd kan sitta och se på Advokaterna eller kanske till och med That's 70's show. :-) Men jag ser ju inte på teve på det sättet när Viktor är hemma på heltid. Bara när jag är ensam. Det är en av singellivets stora fördelar, att göra saker utan att någon ifrågasätter det...


Nu är OS slut också, tack och lov för det, då kanske det blir plats i tidningar och teve till andra nyheter och andra program.


Och nu närmar sig presidentvalet i USA med stormsteg... och han har det hett om öronen mr Obama.


Jag hoppas verkligen att ingen tokdåre får ens en gnutta chans att mörda någon av kandidaterna. Att överhuvudtaget planera att mörda en presidentkandidat är ju så urbota dumt att man undrar hur det är ställt med folk over there. Fast det har man ju undrat länge i och för sig. Om man lever i en demokrati (som de ju faktiskt gör) så bör ju alla få chansen. Ingen ska elimineras bara för att någon stolle personligen inte gillar just den kandidaten.


Sen att det fanns droger med i bilden gör ju inte saken mer förståelig. Nog för att droger vränger till världsbilden för folk men ändå, det är nog rätt så tunt under håret på de som ägnar sig åt dylika tankar och sysslor, oavsett om de drogar sig eller ej. Vapenlagarna i USA tillåter ju vilken sinnesjuk typ som helst att skaffa sig ett gevär eller en pistol. Jag kan inte förstå hur de tänker. Jag måste skaffa en pistol ifall någon kommer och hotar mig med pistol. Om ingen tänkte att de måste ha ett vapen utifall att så kanske tillvaron där borta skulle se annorlunda ut. För det är nog också så ibland att de skjuter först och kollar sen. Så gör ju polisen där. De skjuter först och frågar sen annars riskerar de att dö själva. Och detta just på grund av att så många civila har vapen.


Tur ändå att man bor där man bor.


Ha en bra dag och glöm inte att ta vara på den. Och glöm inte ta på regnjackan och gummistövlarna idag. Det kommer att regna en hel del. Kram!













Inga kommentarer:

AddThis