Skogen

Skogen

tisdag 7 juli 2009

Segt och kvavt

Det är lite segt. Viktor är hemma hos mig den här veckan, ute är det regn i luften och ganska kvavt. Vi har fikat och det finns liksom inte så mycket att göra.

Det har hänt ruskiga saker här under helgen. En 14-årig pojke drunknade i älven efter att ha klättrat på ett brospann, ramlat ner och på vägen till vattnet slog han huvet i nån stålbalk. De fann honom inte förrän söndag eftermiddag och då hade de letat sen natten till lördag. Vad han skulle upp där och göra kan man ju fråga sig men tydligen så är det vanligt att ungdomarna här håller på med såna dumheter. Nu hoppas man ju att de lägger av när de ser vad som kan hända. Men vi får väl se.

Och idag tänkte jag att jag kände för en gammal goding till låt som jag inte har lyssnat på på väldigt länge. Tänkte ta den officiella videon först men den var det så dåligt ljud till så det fick bli en live version.

INXS - Need you tonight

Inspiration. Det är nåt som jag har längtat efter ett bra tag. Och då menar jag till att skriva. Jag brukar ha flera historier på gång i huvet ibland men under en rätt så lång period så har det varit helt blankt. Nu däremot har jag minst tre på gång, samtidigt. Jag vet ju inte om det blir nåt av nån men det känns ändå roligt att leva sig in och försöka få ihop en bra handling. Jag är väl lite lat också och skulle önska att jag kunde koppla in en sladd direkt från hjärnan till datorn så att allt jag tänkte skrevs ut allteftersom så jag slapp sitta och använda armar och händer. Jag blir så fort trött och får kramp i händerna. Det beror ju såklart inte bara på lathet men jag är också lite otålig av mig och orkar inte hålla på för länge med en historia för då blir jag trött på de jag skriver om.

Så det lär nog aldrig bli nåt i stil med Sagan om ringen för mig inte. ;-) Men det är fantastiskt roligt att skriva och till slut kan personerna kännas som om de lever sitt eget liv. Det är bara att hänga med. Och det roligaste är ju att man kan hitta på precis vad som helst att skriva om.

Jag anmälde mig till en kurs i manusskrivande på teatern i Karlstad för några år sen men tyvärr så startade aldrig kursen. Det var för få som anmält sig. Typiskt. Det hade jag velat lära mig. Men det är ju inte för sent än. Nån gång kanske...

Det var en evighet sen jag nämnde nånting om det men i örnboet är det rätt så tomt nu. Efter vad jag kunnat se så är de två äldsta flygfärdiga och är ute och svävar omkring.

Här flyger nummer två av örnungarna. Namnet är Breeze. (De andra två har fått namnen Hero och Tiny.)

Foto: Harry Milt

Inga kommentarer:

AddThis