Skogen

Skogen

tisdag 2 september 2008

Fiffel och båg... eller?

För ett tag sedan prenumererade jag på 5-6 lotter per månad från Miljonlotteriet (IOGT/NTO). Men jag slutade när jag fick bevis för att man inte kunde vinna något annat än småvinster hur man än försökte. När jag beslutat mig för att spara de små penningvinsterna som jag fick på mitt vinstkonto, jag hade tillräckligt med tårtspadar, bordslöpare och annat krafs, så tänkte jag beställa ett stort gäng med lotter istället för att se om storvinsten kunde finnas bland dem. Jag sparade både länge och väl innan jag slog till.

Första omgången beställde jag runt femton lotter. Av dessa var det endast några få med vinst på och de var väldigt låga. Nästa gång blev det nog ungefär lika många lotter. Även där var det bara småvinster. När jag till slut beställt en massa lotter för de vinster jag fått så satt jag där utan någon som helst vinst och tomt på vinstkontot. Då sa jag upp min prenumeration. När det inte fanns en enda större vinst än så på så många lotter fick det vara. Och då hade jag ändå prenumererat i flera år. Och i spänd förväntan skrapat lotterna varje månad med samma nedslående resultat. Lägsta vinsten är 40 kronor och högsta är 5 miljoner. Den högsta vinst jag haft är nog 120 kronor på en och samma lott. Och då blev jag rejält snopen över att det var såpass... De lovar en vinst på var femte eller om det är var sjätte lott. Och även en slags vinstgaranti. Om man inte vunnit något alls inom tre månader får man skicka in en lapp och tala om det så får man nån sak som tröst. Men om man vinner en vinst på 40 kronor, då har man ju vunnit även om det är väldigt lite och då har man inget för att man kanske klagar.

Ju längre tiden går utan vinst, ju mer frustrerad blir man när man i häftet som medföljer lotterna läser om Agda 79 som vunnit fem miljoner eller om Nisse, 85 som vann en halv miljon. Det är mycket sällan det är folk mellan 30-45 som vinner storvinster. Och sen när de berättar hur många lotter de köpt varje månad, ja då förstår man ju att de till slut var tvungna att vinna nåt. En del prenumererar på minst tio per månad. De som redan har pengar är de som vinner helt enkelt. Vi andra får vara glada om vi vinner en tårtspade. ;-)

Nä då tror jag nog mer på Trisslotterna. Där kan man ju vinna pengar så man kan få utbetalt 25 000 varje månad i 25 år. Man vinner reda pengar, vilket jag uppskattar. Jag vill inte vinna resor, lyxbilar, köksutrustningar och annat. Nej pengar är ju vad man vill ha så man själv kan köpa sig det som behövs. Betala alla sina skulder och sen leva drägligt på resten.

Vore inte det en dröm så säg...

Höstens första förkylning är här. Viktor är snuvig men ändå rätt pigg så han är i skolan som vanligt. Vädret är gråmulet men ganska så varmt ändå. Jag kom på imorse att det ju faktiskt är september nu. Det hade jag inte tänkt på för vi har haft samma väder så länge att det inte är någon skillnad på sommar eller höst. Och så länge det inte snöar är jag glad. :-) Fast det är ändå nåt speciellt med hösten. Man tänder ljus och sitter och myser på kvällen. Och att ta en promenad en härlig höstdag är ju inte heller fy skam.

Inga kommentarer:

AddThis