Skogen

Skogen

måndag 11 juli 2011

Semester och datorglädje

Nu har jag suttit och krånglat en evighet med att försöka ändra på lite inställningar på bloggen. Försökte även ändra bakgrund och mall men fann inget som var bra. Det ska ju inte kännas som om man blir yr i huvet när man kommer in här. :-) De flesta mallar känns så röriga så jag behåller nog den jag har tills vidare.

Nu har jag äntligen fått ordning på mina datorgrejer så nu blir det väl som vanligt igen. Hurra! :-)

Det är väl inte så mycket att skriva om så här på sommaren, man har ju lite annat för sig, men nån gång då och då kanske jag tar en liten skrivarstund. Adde är hemma på semester, Viktor är tillbaka från en veckas fjällsemester i Norge med sin far och Erika har också semester. Och nu är jag också ledig ett par veckor. Bättre kan det ju inte bli. ;-)

Har nyss läst ut boken "Din stund på jorden" av Vilhelm Moberg. En väldigt finstämd bok som handlar om att man ska ta vara på livet så mycket man kan, inte slarva bort det på en massa oväsentligt.

"Ta vara på ditt liv! Akta det väl! Slarva inte bort det! För nu är det din stund på jorden!"

Detta sägs i samtal mellan bröderna Sigfrid och Albert. Brodern Sigfrid hann inte ta vara på särskilt mycket av sitt liv för han blev hastigt sjuk och dog ung och detta tänker Albert ofta på. Han bor numer vid Laguna Beach i Kalifornien och känner sig gammal och trött.

Den åldrande Albert tänker över sitt liv.

"Vad är min egen existens? Den är någonting som förminskas varje gång jag drar in andan i bröstet. "

"Jag lever och andas i ett rum, som är beläget emellan den tid som fanns före mig och den som skall komma efter mig. Här tillbringar jag den tid som flyr bort med min andedräkt. Här har jag min stund på jorden."

Och nu läser jag "Soldat med brutet gevär". Man kan säga att för närvarande är jag inne i min Vilhelm Moberg-fas. :-) Läste även "Raskens" för ett tag sen . Den läste jag första gången när jag var tolv så det var en trevlig repris.

Det finns så mycket att lära av hans sätt att skriva och uttrycka sig. Jag samlar kunskap för egen del för man kan aldrig lära för mycket när det gäller sånt. Ju mer man läser desto mer lär man sig när det gäller skrivteknik och annat. Ibland läser man ju böcker som gör en irriterad för att det är så dumt skrivet, sånt lär man sig också nåt av. Man lär sig ju hur man inte vill ha det när man själv ska skriva nåt, vad man inte ska använda sig av.

Nu ska jag strax återgå till min bok i sommarkvällen.

Kram på er och glöm inte att ta vara på livet. Slösa det inte på oväsentligheter.

Detta är en bra sak att slösa tid på tycker jag. Förutsatt att man inte är allergisk mot jordgubbar då... Men glass är ju gott i alla fall. :-)


Inga kommentarer:

AddThis