Skogen

Skogen

fredag 29 januari 2010

Känner mig duktig idag...

Idag har det varit fullt upp. Det är inte ofta det är det. Men idag har det varit den ena saken efter den andra så jag blev lite stressad i morse när jag började tänka på det.

MEN.

Jag lyckades ta det lugnt, intalade mig att jag inte fick stressa för då går allt åt skogen. Och det spelar ingen roll vad jag ska göra. Det räcker med att jag vet att jag ska till tvättstugan och handla på konsum samma dag så blir jag stressad. Jag kan inte begripa varför det är så. För det är ju så dumt.

Och trots att jag varit så äckligt trött varje morgon och mina fötter och ben värkt så har jag i alla fall tagit min skogspromenad tre morgnar av fem. Inte dåligt. Det känns skönt att veta att jag åtminstone klarat av den och fått lite frisk luft och motion om det skulle vara så att jag inte orkar nåt mer den dan.

Istället för att flippa ur så tänkte jag att nu ska jag ta en sak i taget och det får ta den tid det tar. Strunt samma om jag inte blir klar förrän sent i eftermiddag eller ikväll. Och när jag tänker på det viset så går allt så mycket lättare. Och det är ju rätt självklart men ibland måste man säga det till sig själv för att få in det i (trög)hôvvet.

Jag tog min promenad imorse (hörde bl. a. ännu en ivrig talgoxe kvittra energiskt i skogen, de är inte så många än som satt igång) och det var jobbigt på slutet men när jag fått vila en stund efter så kändes det rätt okej. Jag gick ner i tvättstugan och la i maskinerna. Det är ju ett evigt rännande när man är i tvättstugan men det gick bra. Tog det lugnt. Sen åt jag lite. Gick och handlade och hann ut i ytterligare ett ärende innan Viktor kom hem och det var semmeldags. :-)

Och såna dagar som idag måste jag lägga på minnet i och med att jag vet att det går att fixa om man bara tar det väldigt lugnt. Gör jag inte det så blir det ingenting av nåt. Men nu är jag väldigt trött och kroppen värker. Och det är ju inte så konstigt.

Många som är hemma länge (sjukskrivna och/eller arbetslösa) brukar ofta tillåta sig själva att vara uppe sent och sova länge. Men jag försöker att inte vända på rutinerna. Nu hjälper det ju till att Viktor är här varannan vecka och vi går upp sju på morgnarna men även när han inte är hemma så försöker jag ändå lägga mig respektive gå upp vid samma tid. För att få en slags kontinuitet i det hela. Det känns bättre tycker jag. Men på helgen sover jag längre. Detta innebär att även jag kan känna mig mer som de som jobbar. Även om jag inte har ett jobb så går jag upp och har morgonrutiner precis som när man har ett jobb. Nu tar det lite längre tid för mig i och med att jag är så stel och trött och har värk men ändå. Det känns rätt bra att ha dessa rutiner. Inte för att jag vill verka präktig och så men det känns bättre att ha de här rutinerna om och/eller när jag måste ut på nån slags arbetsträning. Då är det inte så mycket man behöver ändra på liksom. Jag gillar att vara förberedd. :-)

Det är fredag och samma dilemma som vanligt: Vad ska vi se på för film när vi har fredagsmys?
Hm... nåja det löser sig väl. :-) Det finns ju värre saker att oroa sig över om man nu vill oroa sig för nåt. Bara jag får chips så är jag nöjd.

Apropå chips... sorgliga nyheter för de som är intresserade. Chipssorten "Roasted Garlic" från Estrella kommer aldrig mer att tillverkas för de sålde inte nog bra. :-( Eftersom man bör undersöka de riktigt viktiga sakerna i tillvaron (ehrm) så mailade jag till Estrella för att få veta var de tagit vägen. De har ju nämligen försvunnit från affärerna och jag har letat och letat sen i somras. Och då fick jag svaret att de sålde för dåligt. De godaste chips jag nånsin ätit! Jag fattar inte hur det kunde gå till. Men det kanske är så att de mest vanliga är vad folk alltid lägger ner i kundvagnen. Dill och gräslök och grillchips och sånt. Prövade Sourcream och dill förra fredagen men jag tyckte inte de var goda.

Saknar mina favoriter... :-(




Ha en bra fredag med eller utan chips! Kram!

2 kommentarer:

Erika sa...

Klart att chipsen sålde dåligt när de inte fanns i alla affärer. Här har de varit sällsynta hela tiden.
Och det där med rutiner som du skrev om, det är inte präktigt, det är ett måste för hälsan tror jag. Människor behöver rutiner, mer eller mindre. Vovven hälsar att vi ses på söndag :)

EvaLena sa...

Du har så rätt! Chips som inte finns i affären kan ju inte sälja bra. :-)

Och det märkliga är att det var en nyhet, chipsen hade ju liksom inte ens fått nån reklam enligt vad jag kunnat se. Av en slump såg jag dem inne på Ica och köpte dem och blev väldigt förtjust i dem. Men sånt är livet...

Och i och för sig, man kan ju leva utan chips men för mig är stunden med chips på fredag eller lördag en sån där stund för njutning. Såna ska man ju också ha. Semlor, choklad och chips... det är några av mina ätbara njutningar. ;-)

AddThis