Skogen

Skogen

torsdag 10 december 2009

Jag har ett eget nobelpris

För 13 år sen just idag, klockan kvart i sju på morgonen så fick jag mitt eget nobelpris. :-)

Viktor fyller tonåring idag och han har fått många kramar från mig nu på morgonen och några hängivna svansviftningar från Isac. Man får inte sjunga för honom för då blir han väldigt upprörd. Jag vet inte varför men han klarar inte det.

Han har redan blivit firad, i lördags, med tårta och presenter. Och imorgon ska han firas hos sin pappa så han får dubbla kalas. Och tänk så mycket tårta det blir... ;-)

I söndags var vi i idrottshallen och fick se kusinen Anton (som snart blir 15) vinna en innebandymatch med sitt lag. Det var jättekul. Viktor satt visserligen inte med oss på läktaren, han valde att stå för sig själv i en trappa. Han fick gå ut en sväng dock för det kom några skråliga pojkar som tydligen störde honom. Men han var mäkta stolt när vi kom hem för att han varit där. Det märktes under promenaden hem. Så även om han inte satt med oss andra så var det en stor grej att han var där. Det bevisar att han kan hantera stökiga platser med mycket folk och ljud bättre och bättre. Det känns ju bra. :-) Han hade heller inga tveksamheter inför att ge sin moster, som han inte sett på väldigt länge, en stor kram och det blev hon så glad för. Även om personer med Aspergers har svårt för fysisk kontakt så stämmer det inte in så värst på Viktor för han är en riktig kramis.

Isac ligger just nu och slumrar på min säng. Han är en ständig inackordering här hos mig och jag har börjat se honom lite som personlig friskvård. :-) Jag kommer ut fyra gånger om dagen på promenad och kommer också i säng tidigare för jag blir ju mer normalt trött i och med all frisk luft jag får i mig. Min kondition är bra och musklerna i både ben och armar är starkare men så har jag ju lite mer värk i dem också men det blir ju så. När jag anstränger musklerna så blir det ju på det viset. Händer och fötter värker mest. Men det får gå. Humöret blir ju också bättre när man umgås med vovvar och Viktor är oftast på ett strålande humör när Isac är här så det är en sån där win-win situation liksom. Men jag ska väl erkänna att det är rätt skönt när matte kommer och hämtar honom och jag slipper den där sista promenaden på kvällarna och kan skrota omkring i pyjamas lite extra tidigt och sjunka ner i soffan och kanske somna. Lite ledigt är skönt att ha... ;-)

Och snart är det jul. Nu är det bara en vecka kvar tills Viktor får jullov. De slutar nästa fredag. Det ser han fram emot. Men ibland är han sådär tråkigt negativ och menar att; det är ju så kort lov... varför är det inte längre... Istället för att njuta helt och hållet av de dagar som han faktiskt har ledigt. Dumt eller hur?

Jag tror jag ska plocka upp vår gran ur källaren idag, sätta ihop den och klä den. Jag känner mig lite "julmysig". Hehe...

Apropå jul så har jag förstås varit in och kollat på jultomtens hemsida. Det är alltid lika kul (ja jag är en nörd jag vet) och därför lägger jag in den länken här för den som vill kolla lite. :-)

Joulupukin Kammari - Santa Claus Office - Joulupukki, Lapland, Finland, Rovaniemi

Ha en bra Nobeldag! :-)

Kram!

En extra kram till min mamma som fyllde år den 4 december. Du vet att vi tänker på dig! :-)










Dagens citat:
"Man får ta folk som de är, inte som man vill att de ska vara".

Inga kommentarer:

AddThis