Skogen

Skogen

fredag 12 december 2008

Vinterlandskap

Ute ser det ut som ett julkort. (Bilden bredvid är tagen vid ett annat tillfälle, en annan vinter.) Det snöade rejält igår och det ligger fortfarande kvar och det är bäst att glo på det så mycket man orkar för rätt som det är har det smält bort. Sen behöver jag inte längre skotta snö och då är det ju desto roligare när det snöar. ;-)

Idag firar de lucia på skolan men Viktor slapp vara med på det. Han är inte särskilt förtjust i att sitta och höra på när barn från årskurs 4 sjunger julsånger. Det är nog som gnissel i öronen för honom. Han är ju inte med på musiklektionerna heller utan jobbar med lite annat då. Han har svårt för skrammel, sång och "gnissel" och sånt den käre Viktor. :-)



Igår plockade jag ihop vår plastgran och sen klädde vi den. Det blev jättemysigt och jag struntar i om det är för tidigt. Då får vi njuta av myset desto längre. Och det är jättepraktiskt med plastgran, den barrar ju inte så man kan ha den framme hur länge man vill.

När det är snö ute och pyntat inne då tycker jag att det är jul på riktigt. Då får jag den där härliga julkänslan. Inte för att jag har några större förhoppningar om att snön ligger kvar över jul men just nu känns det rätt trevligt. Och det är ju här och nu som jag lever så jag får passa på och ta vara på det. Känslor och stämningar är flyktiga saker.

Nu är det en tid av glögg, pepparkakor, lussebullar, russin, mandlar, choklad, granar, ljus överallt och julkonserter både live och i teve.

Mest ser jag fram emot Karl Bertil Jonssons julafton. Den klassikern vill jag inte missa även om jag har sett den varje jul sen jag var liten.

Men det är ett tag kvar fram tills julafton.

För att visa hur mycket snö jag, i alla fall vid ett tillfälle, skottat har jag bildbevis här. :-) Åtminstone så var det under en och samma dag som vallen av snö på garageinfarten blev så här hög.



Detta var på den tiden då jag var tvungen att skotta mig ut ibland för att ta mig till postlådan eller soptunnan. Här hade jag parkerat snöskyffeln för att ta en paus.

Ha en bra fredag!

Kram!








1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka mysiga bilder på snö :) Jag tänkte ta med kameran ut igår men glömde hela tiden. Och idag är det ju så mörkt. Men jag kanske får passa på ändå medan snön är kvar.

AddThis