Skogen

Skogen

torsdag 5 mars 2020

Utmaning: Vitaminfasta!



Den 29 februari började jag en 10 dagars vitaminfasta (Ledins vitaminfasta). Jo sant! Man ska trappa ner på ätandet i 2 dar och sen är det bara juicer/buljong som gäller i 6 dar och sen ska man trappa upp igen i 2 dar.

Jag är nu inne på dag nummer 6 i fasteschemat och det är första dagen sen jag började som jag känner mig piggare. Läste ju en del om hur man kan må under fastan men det gäller ju för så kallade normala personer. Som inte har fibromyalgi… Den värk jag haft sen lördag har varit värre än nåt av de fibroanfall jag haft nånsin tror jag. Huvudvärk kunde man få stod det. Jag har haft fibro-migrän i nästan 4 dar i sträck vilket är mycket värre än vanlig huvudvärk. 

Vägde mig igår (onsdag) och det visade sig att jag gått ner 3 kilo! Musklerna protesterar smärtsamt mot den förändringen. Kroppshållningen förändras ju i och med tappade kilon så jag hade inte orkat utan nån enstaka värktablett (Ibumetin). Musklerna reagerar ju alltid på minsta lilla förändring liksom. 

Förutom värken så har det jobbigaste med fastan varit när Viktor ska äta sin mat. När han steker falukorv till exempel. Suck. Och igår fick jag en sån enorm längtan efter rostat bröd. Men har jag tagit mig så här långt så tänker jag inte ge upp nu. Värken är så pass tolerabel idag att jag klarar mig utan nån värktablett. Det är enormt stort att inte behöva ta nån värktablett. Bara det gör mig glad.

Det stod också att man kunde motionera/ta promenader under fastan… inte denna fibromänniska! Tog en promenad i lördags och trots att jag precis börjat trappa ner på maten och inte ens börjat med den riktiga fastan höll jag inte på att ta mig hem så trött var jag i kroppen. Jag tror jag började slappna av så fort jag startade med fasteschemat för då visste jag att det enda jobb jag hade nu var att ta hand om mig själv. Det var mitt fokus liksom och då kom tröttheten. Och sen kom värken.

Jag har sovit enormt mycket och vilat och om nån så hade mutat mig med en massa pengar hade jag inte orkat ta ett steg. Förmodligen har jag massor med bôs i kroppen som behöver bortrensas. Men nu börjar jag som sagt känna mig piggare. Det stod också att hungerkänslan skulle försvinna… hm… jora så atte… stämmer inte här inte! Jag som i vanliga fall är hungrig en knapp timme efter grötfrukost blir såklart hungrig så det skriker i magen men jag försöker sprida ut det jag ska få i mig så jag slipper det värsta hungrandet. Har blivit av med halsbrännan också förresten. Trodde jag skulle få mer sånt nu när jag skulle dricka så mycket te men det har varit väldigt lugnt. 

På söndag får jag börja äta lite igen. Mycket försiktigt dock. Och det dröjer innan jag kan stoppa i mig pizza eller nåt sånt. 

Jag har också märkt att jag mår bättre inombords trots all värk. Bättre humör och lugn inuti, ingen stress och inte så mycket oro. Har nog inte varit så avslappnad på många år, vilket också gör att värken ökar. Så länge man är igång och stressar runt (eller är orolig/stressad inombords) så är musklerna i ett spänt läge och slappnar man av så får man en enorm värk och man blir fruktansvärt trött. Det är förmodligen anledningen till den smärta och trötthet jag haft nu. Min förhoppning är att jag ska slippa värktabletter helt framöver, var lite beroende av dessa innan fastan, så om det funkar så är det värt all värk jag haft under tiden. 😊

Fortsättning följer…


Inga kommentarer:

AddThis