Skogen

Skogen

måndag 9 december 2019

Att vara någons Gullklimpsgryn

Den 31 oktober dog min farmor. Hon skulle ha fyllt 96 år några dar senare. Jag kom ihåg att jag hade skrivit en dikt som handlade om henne så jag började leta. Och jag fann den till slut. Hon brukade ofta kalla mig sitt Gullklimpsgryn och jag kände mig alltid väl omhändertagen när jag var hos henne. Under min barndom tillbringade jag ganska mycket tid hos min farmor och farfar och jag minns känslan av trygghet och värme.

Nu när hon är borta så känns det ju tomt förstås och jag känner en stor tacksamhet över att hon fanns där när jag var liten och behövde det.  💖



Farmors Gullklimpsgryn

När man är liten vill man vara trygg
Omkramad
Ompysslad
Och bli åtminstone lite bortskämd

Man vill bli omstoppad
När man ska sova
Tröstad när man slagit sig
Och få plåster

Tänk när man som liten
Får krypa upp i någons knä
Och höra orden;
 – Du är mitt lilla gullklimpsgryn

Då blir det liksom varmt inuti

©elb


Inga kommentarer:

AddThis